Szkolne pracownie techniczne to miejsce, w którym uczestnicy zajęć zdobywają praktyczne umiejętności w obsłudze maszyn i urządzeń niezbędnych w uczonym zawodzie. Takie pracownie tworzone są w szkołach średnich i wyższych, gdzie zdobyta przez lata wiedza przekształca się w zdolności praktyczne. Pracownie techniczne mogą być również w szkołach podstawowych, gdzie dzieci uczą się podstaw obsługi urządzeń multimedialnych lub rozwijają swoje zainteresowania.
Jak wyglądają pracownie techniczne w szkole?
Wyposażenie pracowni może się różnić w zależności od tego, jaki przedmiot jest w niej realizowany. Jeżeli uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę dotyczącą komputerów lub oprogramowania, zazwyczaj sale wyposażone są w wiele stanowisk z monitorami, komputerami stacjonarnymi i podzespołami komputerów. Wielu nauczycieli tworzy pracownie terminalowe, czyli takie, które nie wymagają komputerów, a wyłącznie specjalny terminal, montowany do monitora, za pomocą którego uczniowie łączą się z serwerem. W przypadku nauczania biologii, chemii lub fizyki sprzęt będzie nieco bardziej skomplikowany – z pewnością pojawią się tablice interaktywne ułatwiające prowadzenie zajęć, a także mikroskopy, probówki, instrukcje BHP, manekiny i wiele innych urządzeń elektrycznych. Dla najmłodszych uczestników zajęć w pracowniach technicznych zdecydowanie nie zabraknie łamigłówek, gier interaktywnych, a także elementów wpływających na zdolności manualne dzieci – rozwijające chociażby umiejętności malowania, rzeźbienia czy konstruowania. Wszystkie pracownie techniczne w szkole wyposażenie mają inne, dlatego należy dobierać je indywidualnie pod potrzeby swojej placówki. W sklepach internetowych można zakupić kompletne zestawy pod konkretny przedmiot, które zawierają sprzęty niezbędne do prowadzenia zajęć. Koszt takich zestawów wynosi około kilku tysięcy złotych.
Każda szkoła powinna posiadać swoją pracownię techniczną, w której uczniowie doskonalą swoje zdolności i poszerzają wiedzę. Pozyskane umiejętności mogą zadecydować o przyszłości dziecka i pomogą podjąć mu decyzję o dalszym rozwoju w danym kierunku. Jedna pracownia może być przeznaczona do prowadzenia kilku przedmiotów. Jej wyposażenie powinno być dobrane pod realizowany w szkole program nauczania.